Jak założyć start-up?

jak-zalozyc-startup
Jak założyć start-up?

Start-up, jak sama nazwa wskazuje, oznacza młode, innowacyjne przedsiębiorstwo, którego cel gospodarczy jest nakierowany na silny, dynamiczny wzrost. Najczęściej start-upy  powstają dla realizacji pionierskich przedsięwzięć, często o wymiarze technologicznym. Niejednokrotnie start-upy wymagają wsparcia finansowego z zewnątrz, zależnie od skali inwestycji i wkładu własnego założycieli. 

Formalności... wybór formy prawnej dla start-upu

Wobec wysiłku i trudu włożonego w rozpoczęcie pracy nad realizacją własnego pomysłu na biznes, wielu młodym założycielom start-upu może wydawać się, że wszelkie formalności na tym etapie są zbędne. Tymczasem właściwym podejściem jest zadbanie o swoje bezpieczeństwo prawne i komfort pracy, już na wczesnym etapie współpracy. W ten prosty sposób można ustrzec się przed skutkami sytuacji konfliktowych, bądź innych wypadkowych, które mogą zagrozić realizacji projektu. 

Szczególnie ważne jest ustalenie formy prawnej, w jakiej założyciele będą realizowali swoje wspólne przedsięwzięcie. Katalog dostępnych form prowadzenia działalności jest na tyle szeroki, że każdy start-up znajdzie dla siebie najbardziej optymalne rozwiązanie. Jednakże, należy pamiętać, iż nie każda forma prawna będzie odpowiednia dla naszej działalności. Przed wyborem konieczna jest analiza pomysłu, wielkości zespołu, ryzyk prawnych, biznesowych, kierunków rozwoju czy też źródeł finansowania start-upu.

 

Founders Agreement, czyli umowa założycielska start-upu

Nawet jeżeli nie wybraliście jeszcze formy prawnej prowadzenia waszego biznesu, powinniście jak najszybciej uregulować istotne dla waszego start-upu kwestie w umowie założycielskiej (z ang. Founders Agreement). Founders agreement może zostać zawarta zarówno przed założeniem spółki, jak i po jej założeniu, jednak sugeruję usystematyzować najważniejsze zagadnienia przed przystąpieniem do realizacji pomysłu. Najlepiej, aby taką umowę sporządził prawnik. Musicie wiedzieć, że istnieje wiele „pułapek”, zapisy wprowadzone do umowy mogą w konsekwencji okazać się nieważne, bądź obowiązujące jedynie pomiędzy stronami umowy. Warto o tym pamiętać (!) 

Founders agreement nie została szczegółowo uregulowana w obowiązujących przepisach. Jej sporządzenie wymaga uwzględnienia wielu elementów, które pozwolą zabezpieczyć Wasze interesy na przyszłość. W wielu przypadkach zwykła forma pisemna czy też e-mail ze wspólnymi ustaleniami, będą niewystarczające dla oceny skuteczności klauzul zawartych w umowie. 

Zawarcie Founders Agreement powinno stanowić fundament każdego start-upu. Pozwoli nam uniknąć wielu nieporozumień i stresów oraz zapanować nad rozwojem biznesu i wiążącymi się z tym formalnościami.

Ochrona własności intelektualnej (IP) w start-upie?

Mówiąc o własności intelektualnej, zwykle mamy na myśli pewien zbiór instytucji prawnych w zakresie prawa autorskiego, praw własności przemysłowej (np. znaki towarowe i patenty) oraz ochronę know-how. Realizując projekt, współpracujemy z różnymi osobami, innymi przedsiębiorcami, współpracownikami, dostawcami – może to implikować konieczność zawarcia umowy NDA (non-disclosure agreement), czyli umowy o zachowaniu poufności. Częstym błędem jest brak zawarcia umowy o przeniesienie majątkowych praw autorskich, które nie przechodzą automatycznie na zleceniobiorcę prac. Co do zasady, założyciele start-upu powinni przemyśleć kwestie najważniejszych dla nich zasobów, a w związku z tym praw własności intelektualnej, których możliwości ochrony prawnej są szerokie. Zatem first things first – im wcześniej start-up podejmie w tym zakresie kroki, tym lepiej dla jego dalszego rozwoju.

RODO i ochrona danych osobowych w start-upie

Start-upy działające głównie w zakresie IT i nowych technologii, opierające swoją działalność i marketing w internecie, z koniecznością ochrony i przetwarzania danych osobowych spotykają się już w swoich pierwszych działaniach podejmowanych w internecie. Nawet niewielkie sklepy internetowe przetwarzają dane swoich klientów np. dane osobowe pobierane podczas rejestrowania użytkownika, stosowania cookies, narzędzi profilujących (jak Google Analytics), wtyczek do social media. Rozwijające się przedsiębiorstwo powinno, w myśl zasady privacy by design, już na etapie powstawania koncepcji projektu, rozważyć i wdrażać rozwiązania dążące do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony danych klientów. Niemniej, każdy biznes będzie wymagał analizy pod kątem zgodności z RODO i zaprojektowania indywidualnego rozwiązania, dopasowanego do przedmiotu działalności start-upu.

kancelaria legal bay