Jak prowadzić sklep internetowy zgodnie z prawem?

jak prowadzić sklep internetowy zgodnie z prawem
Jak prowadzić sklep internetowy zgodnie z prawem?

Sklep internetowy w dzisiejszych czasach może stanowić dla wielu przedsiębiorców atrakcyjną alternatywę dla tradycyjnego modelu prowadzenia biznesu. Nie należy jednak zapominać, że  założenie strony internetowej z modułem sprzedażowym nie wystarczy, aby nasze działania były zgodne z prawem.

Mówiąc o legalnym wdrożeniu sklepu internetowego mamy na myśli dostosowanie strony internetowej, dokumentów i procedur do obowiązujących przepisów prawa. 

Patrząc z perspektywy najbardziej interesujących nas regulacji, będą to przepisy ustawy o prawach konsumenta i RODO. Pamiętajmy jednak, że szereg zagadnień w kontekście e-commerce i sprzedaży online znajduje się w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, prawie telekomunikacyjnym, ochronie konkurencji i konsumentów czy kodeksie cywilnym.

Jakie elementy prawne powinno zawierać wdrożenie sklepu internetowego?

Wdrażając sklep internetowy w sensie technicznym powinniśmy brać równolegle pod uwagę odpowiednie dostosowanie jego funkcjonowania do obowiązujących przepisów prawa. W praktyce inaczej będzie przebiegał audyt prawny sklepu internetowego, który już funkcjonuje na rynku, a inaczej zaprojektowanie i wdrożenie rozwiązań prawnych dla powstającego sklepu internetowego. Pierwsza sytuacja może niekiedy wiązać się z gruntownym przebudowaniem strony internetowej i treści, jakie się na niej znajdują. W drugim przypadku mamy możliwość zgodnie z zasadą privacy by design wynikającą z przepisów RODO, na bardzo wczesnym etapie zaprojektować rozwiązania prawne adekwatne zarówno do obowiązujących regulacji prawnych, jak też profilu prowadzonej działalności i zakresu usług oferowanych w ramach sklepu internetowego.

Regulamin sklepu internetowego

Regulamin jest jednym z ważniejszych dokumentów, które powinny znaleźć się na stronie sklepu internetowego. Stanowi umowę zawieraną pomiędzy sprzedającym, a kupującym oraz określa wzajemne prawa i obowiązki stron. Prawidłowo skonstruowany regulamin powinien być sformułowany jasno i czytelnie oraz stosownie zabezpieczać interesy sprzedającego, aby nie narazić go na niepotrzebne straty finansowe i spory z konsumentami. Głównym aktem prawnym regulującym obowiązki informacyjne sprzedawcy jest ustawa o prawach konsumenta, która stanowi drogowskaz przy sporządzeniu regulaminu sprzedaży. W obrębie państw UE przepisy dotyczące ochrony praw konsumentów zostały zasadniczo zharmonizowane, jednakże w przypadku sprzedaży poza UE należy każdorazowo dopasować rozwiązania prawne do praw konsumentów danego państwa. 

Sklep internetowy powinien na swojej stronie uwzględnić formularze dotyczące prawa do odstąpienia od umowy oraz formularz reklamacji, stanowiące wyraz realizacji obowiązków wynikających z przepisów dotyczących praw konsumenta. Formularze mogą stanowić osobną zakładkę lub mogą zostać załączone we wcześniej przygotowanym regulaminie. 

Oferując klientom produkty w ramach promocji bądź zapraszając do zapisania się do programu lojalnościowego należy pamiętać o sporządzeniu odpowiednich regulaminów promocji/rabatów/programu lojalnościowego. W takim regulaminie powinny zostać uwzględnione m.in. podstawowe zasady przystąpienia, czas trwania, produkty objęte bądź wyłączone z promocji, zasady rezygnacji.

RODO w sklepie internetowym

Przepisy RODO nie narzucają uniwersalnych dokumentów, którymi powinien posługiwać się każdy przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy celem wykazania zgodności działania z przepisami dot. ochrony danych osobowych (zasada rozliczalności). Z tego względu tak ważne jest dostosowanie kwestii prawnych oraz przygotowanie spersonalizowanego zbioru dokumentów w odniesieniu do konkretnej działalności danego przedsiębiorcy. Inny bowiem z uwagi na ustawy szczególne będzie zakres obowiązków dla przedsiębiorcy, który w swoim sklepie internetowym oferuje suplementy diety czy kosmetyki, a inny w sytuacji oferowania usług czy spersonalizowanej biżuterii.

Projektowanie rozwiązań z zakresu RODO dla e-commerce powinno uwzględniać zasady privacy by design i privacy by default. Z punktu widzenia bezpieczeństwa danych osobowych faza projektowania procedur, systemów IT, procesów, produktów jest kluczowa i nie powinna być pomijana. 

Wskazywaliśmy powyżej elementy, jakie zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym RODO, powinny znaleźć się na stronie internetowej sklepu. Nie ulega wątpliwości, że polityka prywatności / polityka ochrony danych osobowych będzie jednym z dokumentów, który pełni zasadniczą rolę w przypadku sklepu internetowego. Poprzez politykę prywatności spełniony zostaje obowiązek informacyjny wynikający m.in. z RODO, ustawy prawo telekomunikacyjne i ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

W powyższym kontekście powinniśmy zwrócić uwagę na konieczność uzupełnienia obowiązku informacyjnego o zamieszczenie na stronie sklepu polityki plików cookies. Polityka cookies informuje użytkownika o tym, jakie ciasteczka stosowane są na stronie internetowej, o okresie ich trwania, celach stosowania oraz o innych technologiach śledzących. Dokument może mieć formę osobnej podstrony lub stanowić element polityki prywatności. 

Realizując omówione już obowiązki ciążące na administratorze danych nie sposób nie wspomnieć o odpowiednio dostosowanych klauzulach informacyjnych oraz klauzulach dotyczących zgody marketingowej, zgody na subskrypcję newslettera oraz zgody na stosowanie plików cookies. Klauzule zgód powinny być sformułowane w  sposób odpowiadający wymogom przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawy prawo telekomunikacyjne oraz RODO. 

Projektując klauzule należy do ich treści dostosować checkboxy, których zaznaczenie albo odznaczenie będzie warunkowało przykładowo zapis do newslettera, bądź możliwość skorzystania z formularza kontaktowego. Nie można natomiast uzależnić korzystania ze strony internetowej od udzielenia zgody na stosowanie plików cookies. Takie działanie uznaje się za sprzeczne z ogólnymi zasadami RODO.

Audyt prawny sklepu internetowego

Prowadzenie sprzedaży online wiąże się z wieloma aspektami prawnymi, których przedsiębiorca powinien być świadomy. Ciążą na nim szczególne obowiązki w stosunku do konsumentów, a także obowiązek zachowania wysokiego stopnia staranności w działania podejmowanych w związku z prowadzonym biznesem. Oprócz ogólnych przepisów dotyczących odpowiedzialności, również przepisy RODO (art. 83) nakładają na przedsiębiorców działających w sieci obowiązki, których nieprzestrzeganie wiąże się z dotkliwymi karami finansowymi.

Nie wiesz czy Twój sklep internetowy działa zgodnie z prawem? Przeprowadzimy Cię przez proces legalnego wdrożenia sklepu internetowego lub wykonamy audyt prawny już istniejącego, wskażemy sposoby działania i rekomendacje.
kancelaria legal bay